Kemin Ammattilaiset Areenalla -työllisyyskampanja oli tuloksekas

Mediatiedote, 1.6.2017

Yli 20 piilotyöpaikkaa ja uusia keinoja työnhakuun

Uudenlainen työllisyyskampanja Ammattilaiset Areenalla päättyi juuri Kemissä. Kaksi kuukautta kestäneen kampanjan aikana työnhakijat värväsivät itse aktiivisesti työnantajia. Kampanjan soittokierros tuotti tulokseksi yli 20 uutta ”piilotyöpaikkaa” – avointa työpaikkaa, joista työnantajat eivät olleet aiemmin ilmoittaneet.

Kemissä pitkään työttömänä olleille tarjottu työllisyyskampanja huipentui 10. toukokuuta rekrytointitilaisuuteen, johon ilmoittautui 42 työnantajaa. Kampanjaan osallistuneista 40 työnhakijasta 4 työllistyi jo kampanjan aikana, osa käy vielä neuvotteluja. Mukana oli ammattilaisia laajalti eri aloilta, esimerkiksi prosessiteollisuuden, rakennus-, graafisen- ja matkailualan konkareita sekä asiakaspalvelu- ja myyntityön osaajia. Kampanjan aikana soitettiin yhteensä yli 700 yritykseen, joista osa on potentiaalisia seudulle sijoittuvia yrityksiä. Tavoitteena oli markkinoida Kemiä houkuttelevana paikkakuntana myös uusille työnantajille, mitä tuki aktiivinen tiedottaminen niin työnhakijoiden omasta kuin kampanjan järjestäjienkin toimesta.

– Kokemus oli kiinnostava ja myönteinen. Sitä tullaan varmasti jatkamaan muodossa tai toisessa. Tulokset olivat rohkaiseva alku, vaikka volyymit vielä suhteellisen pieniä ovatkin. Uskon, että toimintamallia edelleen hiomalla saadaan myös vaikuttavuutta ja volyymejä kasvamaan, Kemin kaupunginjohtaja Tero Nissinen toteaa.

Työllisyystilanne näyttää Kemissä jo aiempaa valoisammalta. Kemin kaupunki järjesti yhdessä Kemin Matkailun ja Digipoliksen kanssa rekrytointitapahtuman yhteydessä Menestyksen eväät -teemaviikon, jossa kerrottiin Kemin kasvuennusteista ja investoinneista. Alueen matkailuun on odotettavissa peräti 100 uutta työpaikkaa tulevalle matkailukaudelle.

Verkkosivujen osaajagalleria hyvä apu rekrytoinnissa

Toimitusjohtaja Jari Alapartanen henkilöstö- ja kiinteistöpalveluyritys TempNor Group Oy:stä löysi sopivia rekrytoitavia niin Ammattilaiset Areenalla -kampanjan osaajagalleriasta kuin rekrytointitilaisuudestakin.

– Kaiken kaikkiaan kampanja oli minusta loistava idea! Parasta oli heti ensikosketus, kun pääsi tutustumaan työntekijöihin etukäteen verkkosivujen osaajagalleriassa. Voisi myös kuvitella, että tällaiseen kampanjaan osallistuvat ne motivoituneimmat työntekijät. Yhden kuljettajan rekrytoimme jo ennen tilaisuutta, sillä hakijoista oli niin hyvät osaamiskuvaukset galleriassa. Toinen paikan päällä ollut laittoi työhakemuksen, hänet olemme nyt työllistämässä myös, samoin pari myyjää. Vielä kun löytäisimme metalli- ja rakennusalan työntekijöitä, Alapartanen luettelee.

Työnantajan näkökulmasta rekrytointitilaisuudessa oli kaikki tarvittava käden ulottuvilla.

– Nyt kun on kiireinen aika, oli erittäin hyvä, että tilaisuuteen saattoi mennä tiettyjen kellonaikojen raameissa omaan tahtiin. Järjestäjät olivat erittäin avuliaita ja etsivät meille valmiiksi sopivia työntekijöitä. Yhdellä hakijalla ei esimerkiksi ollut sähkölupaa. Siltä samalta seisomalta selvitettiin paikalla olleelta Ammattiopisto Lappialta, mistä sähköluvan saisi hankittua. Pääsin haastattelemaan tiiviissä ajassa yhteensä 3–4 työnhakijaa. Tällaisesta tilaisuudestahan voisi tulla jatkuva perinne. Se voitaisiin järjestää ainakin kerran vuodessa tai miksei vaikka keväisin ja syksyisin, Alapartanen miettii.

Kampanjasta itsevarmuutta työnhakuun

Työnhakijoiden palautteiden mukaan parasta oli se, että kampanja antoi itsevarmuutta ja vahvuutta hakea aktiivisesti töitä myös tulevaisuudessa. 75 prosenttia hakijoista kertoi löytäneensä työnhakukampanjan aikana uusia avauksia ja mahdollisuuksia uralleen. Tärkeimpiä konkreettisia toimia kampanjassa olivat työnhakijoiden mukaan osaamiskuvausten laatiminen ja julkistaminen verkkopalvelussa, työnantajien tapaamiset, kannustus, motivointi ja näkyvyys.

Myös työnantajat pitivät kampanjaa ja rekrytointitilaisuutta hyvin järjestettyinä ja arvostivat tiivistä muistuttelua asiasta. Hyödyllisimpänä työnantajat pitivät sitä, että pääsivät tutustumaan yhdellä kertaa useisiin motivoituneisiin työnhakijoihin rennossa tilanteessa.

Ammattilaiset Areenalla -työnhakukampanja toteutettiin osana Kemin kaupungin ESR-rahoitteista työllisyys- ja elinvoimahanketta yhteistyössä Business Arena Oy:n kanssa.

Kuva: Anne Rahkola

Katso myös: Kemin työllisyyskampanja on löytänyt piilotyöpaikkoja, YLE, 1.6.2017