Haetko työtä vai myytkö osaamistasi? – Arto Lammintaus

kirjoitus 3.2.2017

Arto Lammintaus – yksi kampanjan osaajista – kiteyttää työnhakijan oppeja.

Työnhakija voi ja hänen kannattaakin hyödyntää B2B-myynnistä opittuja jippoja tarjotessaan omaa osaamistaan työnantajille.

Jokainen meistä on myyjä! Useimmat eivät tule asiaa edes ajatelleeksi, vaikka jokainen spontaanisti myy jotakin. Meistä jokainen myy omia ajatuksiaan ja toiveitaan perheenjäsenille ja ystävillemme, jos ei muuta. Monet ovat myyneet esimiehelleen ajatusta palkankorotuksesta, konferenssimatkasta, koulutusmahdollisuuksista tai paremmista työvälineistä. Useat meistä myyvät vanhoja tavaroitaan, asunnon, auton tai purjeveneen. Nyt on vain herättävä siihen, että nuo luontaiset myyntitaidot ja niiden kehittäminen ovat tärkeitä uuden työn nappaamiseksi.

Jossain vaiheessa kaikki muuttui

Joskus ennen – vuonna miekka ja kirves – kaikki oli toisin. Jos työnhakijalla oli jokin koulutus, hyvä niin; jos ei, niin työntekijä opetettiin töihin. Riitti, että ilmoitti olevansa kiinnostunut työskentelemään firmassa XYZ ja pääsi töihin. Ja sitten vielä kysyttiin, että mitä haluaisi tehdä! Melkoista ylellisyyttä! Nyt peli on käännetty toisin päin. Vaatimukset osaamisen suhteen ovat aivan toisenlaiset, työnantajat ovat haluttomia kouluttamaan uutta työntekijää, sillä työ pitäisi osata heti. Kaiken lisäksi olisi parempi olla nuori ja dynaaminen kuin kouliintunut ja charmikas. Lisäksi pitäisi kyetä taipumaan moneen vaatimukseen sen lisäksi, että on täysi guru vähintään parilla ydinosaamisalueella.

Hei, me neuvotellaan

Helppo yhtälö? No, ei tosiaan! Eikä se aina ole edes realistinen. Siksi asioita on purettava auki uudella tavalla. Joskus se, mitä työnantaja hakee, ei ehkä olekaan ihan niin tarkkaan työstettyä kuin ilmoitus antaa ymmärtää ja tilaisuus voi löytyä yllättävästä paikasta. Työtehtävän vaatimuksia ei pidä ajatella ”apteekin hintoina” – asioina, joista ei voisi joustaa tai keskustella. Neuvottelun varaa voi olla joskus yllättävänkin paljon. Täytyy nähdä mahdollisuuksia myös siellä, missä muut eivät niitä näe. Ja joskus uusi työ voi löytyä sen ansiosta, että hait ensin toista tehtävää samasta yrityksestä. Aina kannattaa kysyä. Nimittäin ellet kysy, olet jo saanut kieltävän vastauksen.

Jos työnantaja hakee rautaista himmelinsäädön ammattilaista, voikin olla, että aivan sellaista työmarkkinoilla ei yksinkertaisesti ole tarjolla tai että se ei ole paras vaihtoehto työnantajallekaan. Ei ole ollenkaan tavatonta, että kun jostakin paikasta ilmoitellaan, ketään ei palkatakaan, ja muutaman kuukauden päästä haetaankin vipstaakinvärkkääjää ja hieman toisenlaisella profiililla. Yrityksessä huomattiin, että pyydettiin liikaa eikä saatu yhtään lähellekään hyvää hakijaa, tai ymmärrettiin, että pitkällä tähtäimellä tarvitaankin enemmän jotain muuta osaamista.

Myyntiä ja työtä

Vaikka tarjolla on paljon myös itse myyntityötä, niin useimmat meistä eivät kuitenkaan hae sellaista. Monelle se olisi suoranainen kauhistus: stressaavaa, ahdistavaa, täysin mukavuusalueen ulkopuolella! (Toki joillekin myyntityö on ihan luontevaa. Olemmehan erilaisia, ja hyvä niin.) Jos oma osaaminen on jossain aivan muualla kuin myynnissä, niin tässä tilanteessa pitää kuitenkin olla sen verran myyjä, että onnistuu myymään oman osaamisensa ja saa sen valjastettua mielekkääseen käyttöön.

Miten minusta tulee myyjä – ainakin hetkeksi? Pakko on huono motivaattori, joten kannattaa miettiä, miksi jonkin työn haluaa. Kun vastaan tulee sellainen työ, jonka todella haluaa, silloin löytyy myös motivaatio. Joskus on hieman selvitettävä, voisiko unelmatyö löytyä joltakin sellaiselta toimialalta, jonka on aiemmin sivuuttanut. On myös poistettava ne myyntityön esteet, jotka ovat vain sinun omassa mielessäsi. Lakkaa sanomasta itsellesi, ettet muka osaa myydä omaa osaamistasi. Kyllä sinä osaat! Ja opit lisää tehdessäsi sitä.

Tärkeintä oman osaamisen myynnissä on se, että teet osan asioista kuten muutkin tekevät – mutta sitten joissakin asioissa osaat erottua muista myönteisellä tavalla. Hae paikkaa heti kun sen löydät (aktiivisuus on hyvä taktiikka), ota yhteyttä puhelimella, kysele tuttavalta, joka on jo töissä samassa firmassa, jne. Mutta muista, millä tavoin voit erottua kaikista muista: laadi sopivasti erilainen hakemus ja CV, jätä muistijälkiä hakemuksen tai keskustelun avulla ja muuta sellaista.

Viimeiset tärpit

  • Soita ja kysy. Ja kun soitat, älä kysy itsestäänselvyyksiä, joita kaikki muutkin kysyvät. Keksi jotain fiksua mutta omaperäistä, joka jää työnantajan mieleen.
  • Ymmärrä mitä työnantaja hakee ja myy heille sopivaa ratkaisua.
  • Laita jo hakemuksen otsikkoon jotakin, mikä erottaa sinut muista hakijoista.
    Kannattaa myös muistaa, ettei ole kenenkään etu, että yrität työnhakutilanteessa olla joku muu – vastapuoli kyllä yleensä huomaa sen. Myyntiäkin on tärkeä tehdä omana itsenään. Se on paljon vakuuttavampaa.

Opiskele ainakin sen verran myyntiä, että ymmärrät perusasiat. Lue jokin kirja myynnin perusteista. Ymmärrä, että myyminen ei ole sitä, että vain kehut itseäsi ja uuvutat kuulijan pitkällä työhistoriallasi. Tai ehkä sekin on myymistä, mutta uskotko sen olevan tuloksellista myymistä? Tuskin. Ajattele, että myyminen on sitä, että kyselet ja selvität, mitä tarpeita työnantajalla on, ja sitten tuot esille, kuinka sinä pystyt vastaamaan noihin tarpeisiin. Haluaako työnantaja sellaisen työntekijän, joka on valinta, jota ei tarvitse katua? Varmasti, sillä jokainen työntekijä on kallis investointi ja riskejä pyritään välttämään.

Sinun on vakuutettava työnantaja siitä, että he eivät pety sinuun. Lue työpaikkailmoituksia rivien välistä, kysy asioita, joita useimmat muut evät kysyisi, ja pyri selvittämään tavallista tarkemmin, mitä työnantaja hakee. Älä tyydy tavanomaiseen tapaasi toimia. Tee enemmän, niin saavutat enemmän. Tunnista työnantajan ongelma ja tarjoa heille ratkaisu! #ammattilaisetareenalla #rekrykampanja #talentspace #pirkanmaa

Arton Aamulehden haastattelun (9.2.) voi lukea tässä.