Annas kun kerron tiimeistä

Ammattilaiset Areenalla -kampanja on uudenlainen tapa järjestää rekrytointimessu ja avustaa työllistymisessä. Sen lisäksi se on tuonut meille osallistujille mahdollisuuden toimia aktiivisina markkinoijina. Me saimme nimittäin halutessamme liittyä media- ja/tai myyntitiimiin. Mediatiimin tarkoituksena on levittää tietoisuutta kampanjasta suurelle yleisölle sosiaalisen median, blogitekstien, mediatiedotteiden ja vastaavien kautta. Myyntitiimiläiset soittavat yritysten edustajille, kertovat kampanjasta ja rohkaisevat heitä osallistumaan. Kumpikin tiimi on arvokas, sillä työmäärä tulee jaettua järjestäjien kanssa, kampanja saa kuuluvuutta ja ennen kaikkea me osaajat saamme näyttää taitojamme. Itse päätin osallistua kumpaakin tiimiin, koska ne kuulostivat mielenkiintoisilta ja koska halusin osallistua täysillä.

En ole ikinä ollut puhelinmyyjän tehtävissä, joten myyntitiimiin osallistuminen herätti alkuun epävarmuutta. Onneksi meille järjestettiin etävalmennus, jossa yrityskontaktoinnin perusteet käytiin selkeästi läpi. Meillä oli siis lista kontaktoitavista yrityksistä, jotka saimme valita mielenkiinnon mukaan. Sitten me soitimme omaan tahtiin yrityksen rekrytoinneista vastaaville, kysyimme haluavatko he osallistua tapahtumaan ja annoimme tarvittaessa lisätietoa. Suurin osa yrityksistä, joille itse soitin, halusi osallistua. Jos yritys ei voinut osallistua, syy oli yksinkertaisesti täysi kalenteri. Palkitsevinta myyntitehtävässä oli kuulla, miten positiivisen vastaanoton Ammattilaiset Areenalla -kampanja sai. Nekin yrityksen edustajat, jotka eivät päässet tulemaan, pitivät tapahtumaa hyvänä vaihteluna ja mielenkiintoisena tapana järjestää rekrytointi.

Tämän blogin kirjoittamispäivänä eräs osallistuva yritys otti yllättäen minuun yhteyttä kysyäkseen päätapahtumasta. Olin sattumalta liikkeellä uskollisella pyörälläni yrityksen toimitilojen lähellä, joten pyysin päästä paikan päälle kertomaan lisää, koska tykkään kohtaamisista kasvokkain. Tähän suostuttiin ja minä sitten menin ja kerroin heille, mistä Ammattilaiset Areenalla -kampanjassa on kysymys ja millainen tapahtuma tulee olemaan. Oli mukava tehdä vaihteeksi kasvokkain tapahtuvaa tiedottamista ja samalla näyttää, mitä rovaniemeläinen osaaminen käytännössä on.

Koska minulla ei ole Facebookia, eikä Instagramia käytössä, olen osallistunut mediatiimiin kirjoittamalla blogitekstejä. Aiheinani ovat olleet työttömän arki ja Ammattilaiset Areenalla – kampanjan esittely osaajan näkökulmasta. Kirjoittaminen on aina ollut suosikkiharrastukseni ja siksi mediatiimiin osallistuminen on ollut hyvä tilaisuus toteuttaa itseä sekä samalla tuoda esiin työttömyyteen liittyviä seikkoja, joista harvemmin puhutaan.

Työnhaun, vapaaehtoistyön ja tiimien tuomien velvollisuuksien ajallisessa yhteensovittamisessa on toki ollut omat haasteensa, mutta olen silti tyytyväinen siihen, että lähdin mukaan. Olen nyt yhtä kokemusta rikkaampi ja saanut itsevarmuutta hoitaa mainostamista sekä julkaista omia kirjoituksia. Kiitokset Ammattilaiset Areenalla -kampanjalle tästä mahdollisuudesta, kiitos Crazy Townin Mikko Korpelalle ja Kateřina Vorloválle hyvistä ohjeista sekä erityiskiitos osaajakollegoilleni.

Ja kiitos myös Sinulle, joka luit tämän.

Niki Saarinen

Kirjoittaja on Ammattilaiset Areenalla – Osaajat Lapin kasvuun -työhakukampanjaan osallistuja.